FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum SPIK1 Strona Główna
->
Notatki
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Kategorie
----------------
Ogólne
Notatki
Forum Techniczne
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Zuz
Wysłany: Czw 13:04, 01 Lut 2007
Temat postu:
pod katem tego proponuje porazwiazywac zadanka na e-learningu. No ;]
Maskot
Wysłany: Czw 12:57, 01 Lut 2007
Temat postu:
K. Wójtowicz, LOGIKA, (psychologia)
PROBLEMY DO EGZAMINU Z LOGIKI
UWAGA: To nie są przykładowe pytania egzaminacyjne (egzamin będzie miał formę testu!), ale raczej pomocniczy spis zagadnień, z którymi należy się zapoznać. W ten sposób chcę zwrócić Państwa uwagę na szczególnie ważne problemy. Egzamin będzie miał – jak Państwo wiecie – charakter testowy, więc nie będzie pytań otwartych. Na egzaminie nacisk będzie położony na umiejętności praktyczne. Jednak poniższy spis zagadnień może być pomocny w nauce.
UWAGA: Każde z pojęć należy umieć zilustrować przykładem (np.: umieć podać przykład nazwy ostrej, nieostrej, definicji projektującej konstrukcyjnej, rozumowania zawodnego, zdania wieloznacznego, tautologii etc.).
SPIS ZAGADNIEŃ
NAZWY:
· Nazwy ostre i nieostre
· Możliwe zależności między zakresami dwóch nazw
DEFINICJE:
· Jakie są dwie zasady klasyfikacji definicji?
· Definicje sprawozdawcze i projektujące.
® Od czego zależy, czy definicję zaliczymy do jednej z tych kategorii?
· Definicje projektujące: regulujące i konstrukcyjne.
® Czy definicja projektująca może być fałszywa?
· Co to jest definiendum, definiens? Jak może wyglądać spójnik definicyjny?
· Definicje wyraźne i kontekstowe.
® Czy zawsze wystarczy zobaczyć definicję, żeby stwierdzić, czy jest wyraźna, czy kontekstowa?
· Definicja klasyczna.
® Jaka jest struktura definiendum? (warto umieć sobie to narysować).
· Definicja nieklasyczna.
® Jaka jest struktura definiendum? (warto umieć sobie to narysować).
· Definicja przez abstrakcję.
® Co definiujemy przez abstrakcję?
® Jaka jest ogólna idea (mechanizm) definiowania przez abstrakcję?
· Definicja indukcyjna
® jaki jest mechanizm tworzenia takiej definicji?
® jak rozpoznać, czy jest poprawna?
· Definicja przez postulaty
· Definicja ostensywna.
® Czy taką definicję można zapisać?
OPERACJONALIZACJE
· Jaki jest podstawowy cel operacjonalizacji?
· Jakie są wymogi poprawnej operacjonalizacji?
® formalna poprawność
® merytoryczna trafność
BŁĘDY DEFINIOWANIA
· Co to jest błąd ignotum per ignotum?
® co to znaczy, że jest to błąd relatywny?
· Co to jest błąd błędnego koła?
® co to znaczy, że jest to błąd formalny?
® jakie są jego odmiany?
· Jakie są możliwe błędy nieadekwatności definicji?
· Co to jest błąd przesunięcia kategorialnego?
ROZUMOWANIA - WSTĘP
· Uzasadnianie bezpośrednie i pośrednie.
® Do którego typu zaliczają się rozumowania?
· Jaka jest ogólna struktura wnioskowania? Co znaczy kreska w „ułamku”?
· Podział na wnioskowania zawodne i niezawodne.
® Które z nich gwarantują prawdziwość wniosku (przy prawdziwości przesłanek)?
® Co to znaczy, że zawodne jedynie uprawdopodobniają wniosek?
KLASYCZNY RACHUNEK ZDAŃ (KRZ)
· Co to są zdania proste i funktory?
® Czy w ramach KRZ analizujemy wewnętrzną budowę zdań prostych?
· Jakie funktory występują w KRZ?
· Zapis zdań języka naturalnego w formie schematu KRZ.
· Wieloznaczność wypowiedzi języka naturalnego. Możliwe interpretacje i ich zapis w KRZ.
· Reprezentowanie informacji w formie tabelek (np. pracownicy).
· Funktory KRZ: tabelki.
® Skąd się wzięły te tabelki?
® Jaki mają związek z naszym codziennym mówieniem i myśleniem?
® Dlaczego wyglądają właśnie tak, a nie inaczej?
· Wartościowania.
® Wartościowania jako zapis możliwych sytuacji.
® Problem prawdziwości ustalonego zdania KRZ przy różnych wartościowaniach.
· „Wydobywanie” informacji z przesłanek (zagadki o Piotrze, Robercie....)
® Co to znaczy, że interesuje nas tylko struktura przesłanek?
® Co to znaczy, że sposób wnioskowania nie zależy od treści problemu?
· Tautologie KRZ.
® Przykłady zdań w języku naturalnym, które są prawdziwe niezależnie od okoliczności.
® metoda tabelkowa
· Ustalanie wartości logicznych zdań prostych na podstawie znajomości wartości logicznej zdania złożonego.
· Ustalanie, przy jakich wartościowaniach prawdziwe jest dane wyrażenie KRZ.
· Konsekwencja logiczna.
® Co to znaczy, że w zagadkach (Piotr, Robert....) wniosek jest logiczną konsekwencją przesłanek?
® Co to znaczy, że nie odwołujemy się do żadnej wiedzy (poza zawartą w przesłankach)?
® Co to znaczy, że wystarczy rozumieć, co znaczą (jak „działają”) funktory KRZ?
® Jaki jest ogólny schemat sprawdzania, czy dana hipoteza H wynika logicznie z danych przesłanek? (dwa etapy).
· Kontrtautologia.
· Sprzeczność i niesprzeczność układu zdań.
· Zapisywanie schematu danego wnioskowania w formie wyrażenia KRZ.
· Co to jest wnioskowanie entymematyczne.
® Motywacje dla zajmowania się takimi wnioskowaniami.
· Zdania analitycznie prawdziwe.
® Zależność między prawdziwością i analityczną prawdziwością zdań.
® Zależność między logiczną i analityczną prawdziwością zdań.
· Zdania analitycznie fałszywe.
· Wynikanie analityczne.
· Zależności logiczne między zdaniami.
® wynikanie, wykluczanie
® warunek konieczny i dostateczny.
ROZUMOWANIA
· Zawodne i niezawodne
· Redukcyjne i nieredukcyjne
· Indukcja enumeracyjna zupełna
· Indukcja enumeracyjna niezupełna
· Kanony Milla
® jedynej zgody
® jedynej różnicy
® zmian towarzyszących
· Wnioskowanie przez analogię
UWAGA: do każdego typu wnioskowania warto umieć sformułować przykład (nie tylko z wykładu, lecz także własny).
Kasiulek
Wysłany: Śro 21:17, 31 Sty 2007
Temat postu:
Moim zdaniem e-learning pomaga,ale wczesniej trzeba poczytac te materialy od faceta, bo inaczej to nic sie nie zalapie. Tzn. ja wlasciwie na KRZ juz sobie darowalam wiekszosc czytania "teorii" tylko od razu do praktyki przeszlam no i..skumalam
Do tego trzeba sie skupic na poczatku,jak juz sie zrozumie zasade rozumowania to jestes w domu
nesia
Wysłany: Śro 21:09, 31 Sty 2007
Temat postu:
ja probuje te teorie z e-learningu pojac jakos robiac quizy tez z e-learningu.
generalnie jest smiesznie
taaaa....polecam quiz 7 i 8. ilosc pytan jak rowniez ich konstrukcja, logicznosc, sensownosc itd itp powala
Kasiulek
Wysłany: Śro 20:52, 31 Sty 2007
Temat postu:
A Ty miales cwiczenia z logiki tradycyjnie czy pol-na-pol?:> Bo ja szczerze powiem,ze mi sie przydaly cwiczenia i quizy z logiki do nauki... dzieki nim w koncu zaliczylam to wszystko
A jakby cot o moze pokopiuje i zapodam
saint
Wysłany: Śro 19:09, 31 Sty 2007
Temat postu: Logika - czy ktokolwiek cokolwiek stworzyl?
to co jest na e-learningu z logiki jakos dla mnie malo strawne jest...
wiec czy kotos stworzyl cos co by moglo byc w chociaz najmniejszym stopniu pomocne?
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Theme
xand
created by
spleen
&
Programosy
.
Regulamin